Hvis du overvejer at købe en elbil, er rækkevidde bestemt en af de ting, du tænker meget over, inden du træffer valget. For dem, der har lidt tidligere erfaring med elbiler, er det let at blive forvirret over alle oplysninger om rækkevidde. Forvirringen af feedback fra folk, der allerede har en elbil, bliver ikke reduceret. Nogle rapporterer en længere rækkevidde end angivet, mens andre siger det modsatte.
Den nye WLTP-målemetode giver et mere realistisk og præcis målemetode, og det er ikke usædvanligt, at elbilbrugere i praksis melder om en bedre rækkevidde end det angivne WLTP-tal.
WLTP-cyklussen består af flere forskellige tests. WLTP Combined, som er meget brugt som en kombineret figur i markedsføringen, omfatter kørsel med hastigheder op til 130 km/t. WLTP-cyklussen Urban/City er en anden variant, som erfaringsmæssigt passer bedre til et normalt brugsmønster. I vores specifikationer er begge sortimentstal angivet, både Combined og City/Urban.
Den rækkevidde elbilen du vælger faktisk har, svarer ikke altid til den WLTP rækkevidde der er angivet. Dette hænger tæt sammen med den enkeltes køremønster og kørestil. Enhver, der hovedsageligt bruger bilen til indkøbsture, køre børn til træning og andre fritidsaktiviteter, besøge familie i lokalområdet osv., vil oftest opleve, at rækkevidden i daglig brug ligger et godt stykke over det oplyste. På samme måde vil bilejere, der ofte kører på motorvejen i høj hastighed, gerne opleve det modsatte – at rækkevidden er kortere end det oplyste. Det kan du egentlig kun selv finde svar på, ved at teste rækkevidden op mod dit eget køremønster, og se hvor langt du egentlig kan køre før elbilen skal lades op igen.
Med en god hjemmeoplader på garagevæggen er du sikret en fuldt opladet bil hver morgen, og en uovertruffen driftsøkonomi! Hvis du stort set kun kører på el hentet fra hjemmeopladeren, vil udgiften pr. kørt km til energi være en brøkdel af tilsvarende kørsel med fossilt brændstof. Beregninger viser også, at de samlede bilvedligeholdelsesomkostninger pr år er væsentligt lavere for en elbil end for en bil, der kører på fossilt brændstof.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at mange eksterne faktorer påvirker elforbruget i en elbil. Nogle af dem er velkendte, uanset hvilken drivlinje bilen har. Den første er kørestilen. Selv med en elbil er det vigtigt at køre jævnt og forudsigeligt, og undgå hurtige accelerationer og tilsvarende hårde opbremsninger. Dette sender forbruget i vejret. Som med alle biltyper påvirker bilens vægt også forbruget – jo tungere den er læsset, jo dyrere er den at køre. På samme måde bliver forbruget højere for højhuse - og tilsvarende lavere for en lav bil med et aerodynamisk design.
Høj hastighed koster selvfølgelig ekstra, og du vil kunne se, at rækkevidden i elbilen kryber relativt hurtigt ned på lange, stejle stigninger, hvis du har en hastighed på omkring 100 km/t på motorvejen. Sætter du farten ned til 80 km/t, reduceres forbruget mærkbart. På tilsvarende ned ad bakke kan du glæde dig over, at rækkeviddetallene faktisk stiger – bilen lader endda, når den ruller ned ad bakke. Regenerering af kraft sker også, når du bremser, og bidrager yderligere til at udvide rækkevidden lidt.
Bilens dæk har stor indflydelse på, hvor langt bilen rækker. Et dæk med høj rullemodstand stjæler hurtigt kilometer fra rækkevidden. Et dæk, der ruller nemt, bruger mindre energi.
Tilstrækkeligt tryk i dækkene er en vigtig faktor for at reducere dækkenes rullemodstand. Mange kører med for lidt luft i dækkene, og særligt i koldt vejr falder dæktrykket, så rullemodstanden øges - og dermed rækkevidden bliver kortere. Derfor bør du hele tiden tjekke, at dækkene har tilstrækkeligt tryk. Valget af dæk påvirker også rækkevidden. For eksempel giver pigfri dæk lavere rullemodstand end pigdæk, og sommerdæk ruller lettere end vinterdæk. Dette er en af grundene til, at folk ofte oplever forskellige intervaller på forskellige årstider.