ELBIL, FORBRUG OG RÆKKEVIDDE

Hvis du overvejer at købe elbil, så er rækkevidde sikkert noget af det du tænker meget på før valget skal taget. Hvis man har lidt erfaring med elbil fra før, kan man nemt blive forvirret af alle oplysningerne om rækkevidde – og forkortelser på fire bogstaver (NEDC, WLTP). Forvirringen bliver ikke mindre af de mange tilbagemeldinger fra folk som allerede har elbil. Nogen melder om en længere rækkevidde end opgivet, mens andre siger det modsatte.

Forklaring af begreber

NEDC var den gamle målemetode og testcyklus, som alle bilproducenter tidligere brugte til at angive forbrug og CO2-emissioner. Dette var en meget optimistisk målemetode, og langt de fleste mente, at disse tal ikke svarede godt til virkeligheden. WLTP giver et mere præcist billede. Den nye WLTP-målemetode er meget mere realistisk og nøjagtig, og det er ikke ualmindeligt, at elbilbrugere rapporterer bedre rækkevidde i praksis end det angivne WLTP tal hvis bilen kører mest bykørsel. WLTP er således mere realistisk end NEDC. Ganske enkelt, men der er stadig flere elementer at overveje.

Test rækkevidden selv!

Hvilken rækkevidde elbilen man vælger faktisk har, stemmer ikke altid overens med den WLTP-rækkevidde som er opgivet. Dette hænger nøje sammen med den enkeltes køremønster og kørestil. Den som fortrinsvis bruger bilen til indkøb, kørsel af børnene, træning og andre fritidsaktiviteter, familiebesøg i nærområdet osv., vil som oftest opleve at rækkevidden i daglig brug er godt over det som er opgivet.

På samme måde vil bilejere som ofte kører på motorvej med høje hastigheder gerne opleve det modsatte – at rækkevidden er kortere end det der er opgivet.

Test rækkevidden ud fra dit eget køremønster, og se hvor langt du faktisk kan køre før elbilen igen lades.

Lavere vedligeholdelses omkostninger

Det idéelle udgangspunkt for en kommende elbilsejer, er at se på det gennemsnitlige køremønster for de danske elbilejere – Omkring 80 – 100 kilometer dagligt. Med en god hjemmelader på garagevæggen er man sikret en fuldladet bil hver morgen, og en uslåelig driftsøkonomi!
Kører man mest på strøm hentet fra hjemmeladeren, vil omkostningen pr. kørte km. for energi blive en brøkdel af tilsvarende kørsel med fossilt brændstof. Og så er det MEGET bedre for miljøet!

Eksterne faktorer

Det er vigtigt at være opmærksom på, at mange eksterne faktorer påvirker elbilens strømforbrug. Nogle af dem er velkendte, uanset hvilken drivlinje bilen har. Den første er kørestilen. Også med en elbil er det vigtigt at køre jævnt og fremsynet og undgå hurtige accelerationer og tilsvarende hårde decelerationer.
Det samme for alle biltyper er, at bilens vægt påvirker forbruget – jo tungere belastning, jo dyrere bliver det at køre. På samme måde vil forbruget være højere for høje biler – og tilsvarende lavere for en lav bil med et aerodynamisk design.

Naturligvis koster høj hastighed ekstra, og du vil kunne se, at elbilens rækkevidde kryber relativt hurtigt ned på lange, stejle stigninger, hvis du har en hastighed på omkring 100 km/t på motorvejen. Hvis du sænker farten til 80 km/t, reduceres forbruget mærkbart.
I lignende ned ad bakker kan du nyde det faktum, at rækkevidden faktisk stiger – bilen oplades, selv når den ruller ned ad bakke. Regenerering af energi forekommer også ved bremsning og giver et ekstra bidrag til at udvide rækkevidden lidt.

Du er velkommen til at kontakte en af ​​vores forhandlere for at prøvekøre en elbil og lave din egen test!

Kontakt os

Udfyld skemaet herunder for at blive kontaktet af en af vore forhandlere.

Hvad er anmodningen?

Hvilken model?

Vælg en model

Vælg din forhandler

Vælg en forhandler

Vælg din forhandler

Vælg en forhandler

Jeg ønsker at blive kontaktet

Vælg hvorfor du ønsker kontakt

Din anmodning

Dine kontaktoplysninger

Vi deler ikke din e-mail med andre, og du vil kun modtage oplysninger om Maxus fra vores forhandlere. Du kan læse mere om vores privatlivspolitik her.