Forklaring af begreber

NEDC var den gamle målemetode og testcyklus, som alle bilproducenter tidligere brugte til at angive forbrug og CO2-emissioner. Dette var en meget optimistisk målemetode, og langt de fleste mente, at disse tal ikke svarede godt til virkeligheden. WLTP giver et mere præcist billede. Den nye WLTP-målemetode er meget mere realistisk og nøjagtig, og det er ikke ualmindeligt, at elbilbrugere rapporterer bedre rækkevidde i praksis end det angivne WLTP tal hvis bilen kører mest bykørsel. WLTP er således mere realistisk end NEDC. Ganske enkelt, men der er stadig flere elementer at overveje.

Så til det aller vigtigste – test rækkevidden selv!

Hvilken rækkevidde elbilen man vælger faktisk har, stemmer ikke altid overens med den WLTP-rækkevidde som er opgivet. Dette hænger nøje sammen med den enkeltes køremønster og kørestil. Den som fortrinsvis bruger bilen til handleture, kørsel af børnene til skole, træning og andre fritidsaktiviteter, familiebesøg i nærområdet osv., vil som oftest opleve at rækkevidden i daglig brug er godt over det som er opgivet.

På samme måde vil bilejere som ofte kører på motorvej med høje hastigheder gerne opleve det motsatte – at rækkevidden er kortere end det der er opgivet.

Dette finder man egentlig bare svar på selv, ved at teste rækkevidden mod eget køremønster, og se hvor langt man faktisk kan køre før elbilen igen bør lades.

Væsentlig lavere vedligeholdelses omkostninger

Det idéelle udgangspunkt for en kommende elbilkøber, er derfor et køremønster som tilsvarer gennemsnittet for danske bilejere – op til 80 – 100 kilometer daglig. Med en god hjemmelader på garagevæggen er man sikret en fuldladet bil hver morgen, og en uslåelig driftsøkonomi!
Kører man stort set bare på strøm hentet fra hjemmeladeren, vil omkostningen per kørte km for energi blive en brøkdel af tilsvarende kørsel med fossilt brændstof. Og MEGET bedre for miljøet.

Eksterne faktorer

Det er vigtigt at være opmærksom på, at mange eksterne faktorer påvirker elforbrugets strømforbrug. Nogle af dem er velkendte, uanset hvilken drivlinje bilen har. Den første er kørestilen. Også med en elbil er det vigtigt at køre jævnt og fremsynet og undgå hurtige accelerationer og tilsvarende hårde decelerationer.
Det samme for alle biltyper er, at bilens vægt påvirker forbruget – jo tungere belastning, jo dyrere bliver det at køre. På samme måde vil forbruget være højere for høje biler – og tilsvarende lavere for en lav bil med et aerodynamisk design.

Naturligvis koster høj hastighed ekstra, og du vil kunne se, at elbilens rækkevidde kryber relativt hurtigt ned på lange, stejle stigninger, hvis du har en hastighed på omkring 100 km / t på motorvejen. Hvis du slapper af til 80 km / t, reduceres forbruget mærkbart.
I lignende ned ad bakker kan du nyde det faktum, at rækkevidden faktisk stiger – bilen oplades, selv når den ruller ned ad bakke. Regenerering af energi forekommer også ved bremsning og yder et ekstra bidrag til at udvide rækkevidden lidt.

Du er velkommen til at kontakte en af ​​vores forhandlere for at prøvekøre en elbil og lave din egen test!

Opladning med Clever

Maxus samarbejder med Clever, og der er derfor taget hånd om opladningen fra start. Med et Clever-abonnement kan du få ubegrænset opladning på Clevers offentlige ladenetværk, og du kan også tilvælge installation af Clevers ladeboks hjemme hos dig. Så kan du vågne hver dag til et fuldt opladet batteri.

Kontakt os

Udfyld skemaet herunder for at blive kontaktet af en af vore forhandlere.

Hvad er anmodningen?

Hvilken model?

Vælg din forhandler

Vælg din forhandler

Jeg ønsker at blive kontaktet

Din anmodning

Dine kontaktoplysninger

Vi deler ikke din e-mail med andre, og du vil kun modtage oplysninger om Maxus Danmark fra vores forhandlere. Du kan læse mere om vores privatlivspolitik her.