Er elektriske varevogne pengene værd? Få styr på fup og fakta.

Eldrevne personbiler hitter, men som erhvervskøretøjer er elbiler stadig omfattet med skepsis. Myterne om de elektriske varevogne er mange - vi tester om de holder.

Vi køber elbiler som aldrig før. Fire ud af ti nye personbiler er i dag opladelige, og tallet stiger måned for måned.

Når det kommer til varevogne, er vi dog stadig mere forbeholdne med at skifte til elektricitet. For kan elbilerne egentlig levere det samme som benzin- og dieselbiler, når det kommer til erhvervskørsel? Kan de bære tilstrækkelig vægt i lastrummet? Og kan man overhovedet arbejde effektivt, hvis de skal lades op hele tiden?

Der florerer mange myter om de elektriske varebiler. Men hvad er egentlig fup, og hvad er fakta? Vi tester fem udbredte påstande med hjælp fra René Friis fra Grome Automobiler, der blandt andet forhandler eldrevne varevogne fra Maxus.

Myte 1:
Elbiler kan ikke bære så meget i lastrummet som benzin- og dieselbiler
FALSK

Det bliver ofte fremsat, at elbilerne kan bære mindre i lastrummet på grund af batteriets vægt. Ifølge René Friis er der dog ikke hold i påstanden. Det skyldes ikke mindst, at der er givet dispensation til, at elbiler må veje helt op til 4.250 kilo og stadig føres med et almindeligt B-kørekort – for benzin- og dieselbiler er grænsen 3500 kilo.

”Det er rigtigt, at batteriet vejer nogle kilo, så nyttelasten reduceres. Men når man har valgt at give dispensation og sætte vægtgrænsen op, er det netop fordi lasteevnen er så god på de biler. Man kan køre med mange flere kilo i en elbil på et helt almindeligt kørekort, så det er en myte, at man ikke kan bære så meget i lastrummet” siger René Friis.

Myte 2:
Elbiler kan ikke trække noget særligt
SANDT & FALSK

Dette er ifølge René Friis delvist rigtigt – men kun delvist! Tidligere kunne elbiler stort set ingenting trække, men efterhånden er der kommet modeller til, som kan trække betydeligt mere. Har man behov for at kunne trække meget tunge anhængere, kan det dog stadig være nødvendigt med en benzin- eller dieselbil.

”Vores biler kan tage op til 1.500 kilo, så der er sket en del. Men for store entreprenører, som eksempelvis skal have 3.500 kilo på krogen, kan det godt være et problem med elbilerne, som det er lige nu. Der er en begrænsning, men udviklingen går mod større trækevne,” siger René Friis.

Myte 3:
Der er ikke så meget plads i en elbil på grund af batteriet
FALSK

At batteriet skulle optage plads i varevognenes lastrum, har ifølge René Friis intet hold i virkeligheden.

”Det er lodret forkert. Batteriet ligger typisk under bilen og har intet med lasten i varevognen at gøre. Det er snarere det modsatte, der gør sig gældende. Ofte er der er bedre plads i elvarevognene end i de traditionelle benzin- og dieselbiler,” siger han.

Myte 4:
Kabinen kan ikke holdes varm om vinteren
FALSK

Elbiler varmes op af et elektrisk varmeapparat, men effekten varierer fra model til model. René Friis har ikke oplevet problemer med varme i kabinen i de biler, han har solgt.

”Vi har forhandlet elvarevogne i lidt over et år nu, og vi har ikke haft nogen problemer med varmen i selve kabinen. Varerummet kan godt føles koldt, men der er en behagelig temperatur i kabinen, og varmeapparatet kan også holde forruden isfri,” siger han.

Myte 5:
En elbil kan ikke køre rundt i byen hele dagen, uden at man skal lade
FALSK

Rækkevidde og ladeforhold er blandt de mest udbredte bekymringer hos folk, der overvejer at skifte til en elbil. Det gælder også i forhold til erhvervskørsel. For mister man ikke en masse arbejdstid, hvis man skal stå og vente på, at bilen lader?

”Det kommer helt an på, hvilket behov man har. Elbilerne er allerbedst til bykørsel. Rækkevidden på den største af vores modeller er på over 300 kilometer, så man kan sagtens køre en hel dag i byen uden at skulle lade. Kører man derimod længere ture uden for de større byer, hvor der ofte mangler ladestandere, kan det derimod blive vanskeligere,” siger René Friis og uddyber.

”Virksomheder, der har meget bykørsel, kan ikke andet end spare penge på det. Dels sparer man penge på vægtafgiften, og dels er bilerne billige i drift. En fuld opladning koster omkring 100 kroner, og så kan man køre over 300 kilometer i en af vores største varevogne”.


Elektriske varevogne fra Maxus

e-Deliver 3
● Rækkevidde op til 344 km
● Varerum op til 6,3 m3
● Batterigaranti: 8 år / 160.000 km
● Pris fra: 199.900 kr.

e-Deliver 9
● Rækkevidde op til 353 km
● Varerum op til 11 m3
● Batterigaranti: 8 år / 160.000 km
● Pris fra: 419.900 kr.

25/11/2021 12:52