For få år siden blev man på det nærmeste betragtet som en landsbytosse, hvis man købte en elbil. I dag er de opladelige biler blevet mainstream, og udviklingen går kun én vej.
Tallene taler deres tydelige sprog. Danskerne købte i 2021 mere end dobbelt så mange elbiler som året før, og antallet af ladepunkter steg i samme periode med 68 procent.
Udviklingen inden for elektriske biler foregår disse år i en rasende hast, og skal man tro motorjournalist Henrik Dreboldt, har vi kun set toppen af isbjerget.
”Vi befinder os midt i en kæmpe transitionsfase, og jeg tror ikke helt, vi fatter det før om nogle år. Lidt lige som vi i 90’erne heller ikke helt fattede, hvor meget internettet skulle komme til at ændre vores liv,” siger Henrik Dreboldt, der på Youtube-kanalen "Kuffert & Kørehandsker" guider og vejleder bilentusiaster.
De opladelige biler er stadig i undertal på de danske veje, men det billede er under hastig forandring. Ifølge Henrik Dreboldt kan vi godt begynde at vænne os til tanken om, at de traditionelle forbrændingsmotorer snart vil være fortidslevn.
”Det er elmotorer, der vil trække hjulene fremover, det er der slet ikke nogen tvivl om i min optik. Jeg vil godt lægge hovedet på blokken i forhold til, at 90 procent af alle privatbiler om ti år er eldrevne,” siger bileksperten og uddyber:
”Grunden til, at jeg kan sige det så skråsikkert, er, at alle de store bilproducenter er begyndt at udfase deres forbrændingsmotorer. De har allerede truffet beslutningen om at gå over til el, og når først det er sket, er det som en supertanker, der er begyndt at dreje. Den drejer ikke lige sådan tilbage igen.”
Mens mange bilimportører stadig fører både fossile og elektriske modellinjer, er andre gået all in på elbiler. En af dem, der satser fuldt ud på elbiler, er bilimportøren RSA Danmark, som 1. juni kan fejre to års fødselsdag i Danmark. Her har man tydeligt kunnet mærke, at der er sket et skred i forbrugernes præferencer.
”Da vi startede op for to år siden, fyldte elbiler ikke ret meget i Danmark. Det var som at komme ind på helt ubetrådt land. Der var måske nogle, der havde hørt om Tesla, men elbiler var ikke ligefrem top of mind hos den almindelige forbruger,” fortæller Steffen Vilstrup, Country Manager hos RSA Danmark, der forhandler Maxus elbiler i Danmark.
I dag er billedet markant anderledes. Ifølge Steffen Vilstrup kigger stadig flere på en opladelig model som det første, når de skal ud og købe ny bil.
”Det er som om, spillet er vendt. Nu starter mange med at kigge på elbil, og først derefter overvejer de, om en fossil bil kunne være et muligt alternativ. For to år siden var det lige omvendt,” fortæller Steffen Vilstrup, der tror på, at RSA Danmark har valgt den rigtige strategi ved at satse hundrede procent på el.
”Vi har truffet en relativ hård beslutning om kun at være importør af elbiler og ikke andet. Hvis du går ind hos nogle af de andre importører, så kan du se den samme bil med både diesel, benzin og el. Jeg tror, det er en kæmpe fordel for os, at vi har tonet rent flag fra begyndelsen,” siger Steffen Vilstrup.
Mens elbiler for bare nogle få år siden var et eksotisk indslag i bybilledet, er de i dag blevet mainstream. Spørger man Henrik Dreboldt, har befolkningens syn på elbiler ændret sig markant.
”Tidligere var elbiler i højere grad forbundet med at ville redde verden, men sådan er det ikke længere. Man behøver ikke være typen, der spiser hirsegrød og går i Birkenstock-sandaler for at købe en elbil. Det er blevet alment accepteret, og i det øjeblik, Hans Henrik nede fra håndboldklubben kører elbil, så kan man jo også godt selv købe en,” siger Henrik Dreboldt, der også peger på den teknologiske udvikling som en afgørende faktor.
”Tidligere var der et komforttab ved at købe elbil, fordi rækkevidden var så kort. Det har ændret sig meget de seneste år”.
Udviklingen inden for batteriteknologien kan ifølge Henrik Dreboldt blive den helt store game changer i de kommende år.
”Lige nu er den dyre del i en elbil batteriet, og der forskes meget i at gøre det billigere. Derudover tales der meget om de såkaldte solid-state batterier, som er lavet af fast materiale i stedet for flydende elementer. Hvis de kommer til at fungere, vil det fremover blive muligt at oplade batteriet langt hurtigere end i dag”.
Tilbage står spørgsmålet, om man bør vælge en opladelig model, når man næste gang skal ud at handle bil. Spørger man Henrik Dreboldt, afhænger det helt af, hvor man bor, og hvilket kørselsbehov man har.
”Hvis du bor i parcelhus, kan du få en ladestander derhjemme, og så giver det rigtigt god mening at købe el. Hvis du bor i lejlighed, er det lidt mere tricky. Der er fortsat nogle udfordringer i forhold til opladningsmuligheder i de store byer, som ikke er blevet løst, selvom politikerne ligger vandret for at få sat flere ladestandere op. Når først der er lavet en seriøs ladestruktur i de store byer, så kommer det til at køre på en helt anden måde,” siger Henrik Dreboldt.
Han er ikke i tvivl om, at der vil blive fundet løsninger på både disse og andre udfordringer, der måtte dukke op i de kommende år. Supertankeren er begyndt at dreje, og udviklingen går kun én vej.
”Elbilerne kommer til at overtage vejene på sigt. Det er kun et spørgsmål om, hvor hurtigt det kommer til at gå.”